Career Fair Supehero/in

For English ctrl+click

Manuál Veletrh pracovních příležitostí – stojí za projití

Co a jak dělat, aby byl pro vás veletrh skvělou zkušeností?

PŘÍPRAVA-MIND OVER MATTER

Veletrh je místo, kde se ukazují svaly, zkušenosti a chuť být pracovním supermanem. Pakliže nemám co ukázat, tak to není úplně místo pro mě.

Naopak univerzitní veletrh je taková laborka nebo cvičení, kde si můžete bezpečně téměř bez rizika vyzkoušet a aplikovat postupy z přednášek. Na veletrhu můžete:

  • najít směr, kterým byste se mohli ubírat;
  • vyzkoušet si pohovory, pokládání otázek, získat názor na vaše CV, zjistit, jak probíhají výběrka;
  • ozkoušet si svoje dovednosti v kontextu trhu práce /aktivita, komunikace, prezentace, zvídavost/.

A ano, veletrhy nahrávají lidem, kteří jsou extroverti, nebojí se a mají co ukázat. Ale největší přínos z nich mají právě introverti a začínající studenti. Protože vědomé vystavení se stresové situaci, která nemá žádný reálný dopad na náš život, má vysoký růstový faktor.

Když už se odhodlám, že si s někým popovídám – co mám jako říkat?

K cvikům máte povinné přednášky a také najdete hodně informací ve skriptech, ale k veletrhu a jiným networkingům takový servis není, protože se tak nějak myslí, že to prostě zvládne každý.

A my jsme řekly NE a proto tu máte návod, co a jak. Je to taková podpora, kterou si upravíte, jak budete potřebovat, aby byla po pár úpravách vaše.

JAK ZAČÍT? - PRVNÍ VĚTU JE DOBRÉ MÍT PROMYŠLENOU

Dobré je předem, alespoň 3 minuty brouzdat na stránce společnosti. Přečíst, co nabízí. A popřemýšlet si, co bych od té společnosti chtěl/a:

  • - Brigáda, stáž, pracovní místo
  • - Jaké pozice by se u nich našli pro člověka s mými dovednostmi (oborem ve škole)
  • - Co bych měl umět/znát, abych byl pro společnost zajímavý (co a kde se to můžu ještě jako student naučit)
  • - Jak firma kouká na ekologii, aktivní lidi, co chtějí něco změnit, rodiče s dětmi
  • - Jak vypadá práce u nich ve firmě? Co se jim na jejich práci/firmě líbí?
  • - Zkontrolovat moje CV
  • - Radu, kam bych se mohl dát
  • - …

 PŘIPRAVÍM SI SVOJÍ PRVNÍ VĚTU

Když vím, co by mě zajímalo, připravím si první větu. Tzv. Elevatour pitch

Dobrý den, jsem student oboru XX v ročníku Xy a chtěl bych vědět/poprosit vás (doplním cíle, které mám).

OTÁZKY JSOU NESMÍRNĚ DŮLEŽITÉ – ŘÍKÁ 12 Z 10 MANAŽERŮ

Je to tak, otázky vám možní zjistit, jestli je společnost pro vás dost dobrá a také ukážete, že jste AKTIVNÍ a ZVÍDAVÍ. Na co se ptát?

Mají pro vás místo?
Místo: „Máte něco pro daňaře?“ můžete se zkusit zeptat: „Zajímám se o daňovou problematiku – jaká oddělení u vás by mě mohli uplatnit?

Kolik peněz se nabízí absolventům?
Spíš se vám budou snažit neodpovědět na otázku, kolik peněz nabízejí. Ale můžete je „očůrat“ takto: „Jak na mě budete koukat, kdybych si řekl o 37 tis?“ „Kdybych chtěl mít plat 45k CZK, jak dlouho bude trvat, než bych se na takové peníze u vás dostal?“

Další otázky:

  • Jak vypadá adaptační proces?
  • Když mám nějaký inovativní nápad, jak ho mám prezentovat, aby se jim ve firmě někdo zabýval?
  • Jak je to s dovolenou a sick days?
  • Jaké máte benefity? Ve škole říkali, že benefity jsou často skrytým solidním balíkem k platu, tak bych to chtěl ověřit.
  • Vím, že je to blbé, ale jaká máte služební auta a kdo a kdy je dostává?

Jaká by mohla být moje bakalářka/diplomka, aby mi pomohla k místu u vás ve firmě? Případně, jak vás oslovit, kdybych chtěl nějakou konzultaci k mé práci?

  • Jak na vás působí moje CV? Co bych mohl ještě přidat (ve smyslu naučit se), abych pro vás byl dobrým kandidátem?
  • Jak moc čtete motivační dopisy?
  • Kdyby mě zajímala tahle pozice – s kým bych si mohl popovídat o tom o čem ta pozice vlastně je?
  • Na všechny otázky se můžete zkusit zeptat, můžete přidat vlastní anebo si je upravit, jak potřebujete. Držíme palce.

 PÁR RAD NA ZÁVĚR

  • Víte, že než je váš mozek opravdu nachystaný podávat výkon potřebuje se cca 10-15 nažhavit? /znáte to ze čtení knihy, často je 1. stránka nejnáročnější/. Proto je dobré si vyzkoušet setkání s firmou, která vás tak nezajímá, abyste se správně rozehřáli.

 Projděte si vystavovatele předem a rozdělte si je do 3 skupin:

                                Wow, dream job

                               Zajímavé

                               „Meh“

Nejprve si svou elevarout pitch vyzkoušejte na 2-3 stáncích a až pak vyrazte ke stánku WOW.

  • Čím více setkání realizujete, tím lépe pro vás. Dobrý základ je navštívit alespoň 5 firem, ale jsou i tací, co zvládnou obejít všechny.
  • Ideálním cílem je získat vizitku se jménem a osobním emailem zástupce společnosti, se kterým jsme mluvili.
  • Někdy narazíte na zástupce společnosti, co se s vámi nebude chtít moc bavit – nezoufejte a neházejte všechny do jednoho pytle. Jsou to taky jen lidé a občas dojde síla. Zkuste dalšího a a nebo přijďte později /ODLOLNOST a NEZDOLNOST jsou skvělé dovednosti, které se hodí a tím, že to zkusíte znova, ji trénujete, protože přinutí váš mozek prožít tzv. korektivní zkušenost/.
  • Poděkujte nám za rady tím, že budete aktivní a přinutíte přijít pár svých kamarádů

Soubory ke stažení

Další články v rubrice

English ☰ Menu