Jak pečovat o studující i sebe: třetí ročník konference Centra poradenských služeb ČZU

Třetí ročník konference Centra poradenských služeb na ČZU nabídl sdílení zkušeností z prvního roku fungování centra i přehled plánovaných aktivit pro akademický rok 2025/2026. Součástí programu byly interaktivní workshopy zaměřené na duševní pohodu, sebepéči a bezpečnost, které účastníkům přinesly praktické dovednosti i inspiraci do každodenní praxe.

Dne 16. září 2025 se na České zemědělské univerzitě v Praze uskutečnil třetí ročník konference Centra poradenských služeb s názvem Rok podpory na ČZU: Co jsme se naučili – a co si můžete zkusit sami. Konference byla určena klíčovým aktérům péče o studující a zúčastnili se jí proděkani pro studium, zástupci studijních a zahraničních oddělení, oddělení pro vědu a výzkum, pracovníci rektorátu, fakult a institutu i kontaktní osoby dalších součástí ČZU.

Účastníkům byly představeny zkušenosti z prvního roku činnosti Centra poradenských služeb a také plánované aktivity na akademický rok 2025/2026, včetně harmonogramu workshopů pro studující i zaměstnance v zimním semestru. Součástí programu byla i série interaktivních workshopů, zaměřených na osobní a profesní rozvoj zaměstnanců.

Společný dopolední workshop se zaměřil na práci se studujícími v krizi. Účastníci si vyzkoušeli modelové situace, osvojili si zásady tzv. 5P přístupu a získali praktické tipy, jak reagovat v náročných chvílích.

Odpolední část nabídla tři tematicky odlišné workshopy, ze kterých si účastníci mohli vybrat. První byl věnován lesní terapii – účastníci zkoumali, jak vědomý pobyt v přírodě prospívá duševní pohodě, kvalitě spánku a redukci stresu. Praktická cvičení v lese byla zaměřena na práci se smysly, klid a reflexi. Druhý workshop se soustředil na sebepéči, rozpoznávání symptomů stresu a seberegulaci. Účastníci si odnesli konkrétní techniky i inspiraci pro každodenní prevenci vyčerpání. Třetí workshop byl organizován ve spolupráci s Odborem bezpečnosti a byl zaměřen na prevenci a zvládání rizikových situací ve vysokoškolském prostředí – účastníci se učili rozpoznávat varovné signály, pracovat s verbálně agresivními osobami a osvojili si postupy krizové komunikace i deeskalace. Součástí byly také video-analýzy dynamiky násilí a modelové scénáře s ukázkami sebeobrany.

Workshopy nabídly inspiraci, praktické dovednosti i možnost sdílení zkušeností. Společným cílem byla podpora profesního i osobního rozvoje zaměstnanců a také podpora vnitřního univerzitního prostředí. Zpětná vazba od účastníků byla velmi pozitivní a Centrum poradenských služeb plánuje na tyto workshopy navázat i v budoucnu, a podporovat tak rozvoj zdravého vnitřního univerzitního prostředí.

 

Další články v rubrice

English ☰ Menu